torsdag 10 augusti 2017

Potatissallad - ljummen utan majonäs

Ljummen potatissallad kallar jag denna potatisrätt och är en variant av vanlig potatissallad men istället för majonäs så har jag inkokt grädde och så är potatisen ljummen och inte kall. Just nu är ju potatisen extra god, färsk potatis som vi köpt direkt från gårdsbutiken Källekulla och dessutom ekologiskt. Potatisen smakar som man minns förr.
Min man gillar INTE kokt potatis med skal och INTE kall heller. Majonäs absolut INTE. Så kom denna rätten till så att det skulle både se ut som potatissallad och så att vi båda gillar rätten.
Supergott till grillat, både kött och fisk.

Ingredienser:
Potatis
Vatten
Salt och dill för kokning.
Grädde
Rödlök
Dill
Slotts originalsenap efter behag
Salt och peppar

Gör så här: 
Denna rätten gjorde jag bara till oss två, och jag skriver inga mått utan här gör du efter eget tycke och smak. Beroende på vilken potatis du använder går det åt olika mängd vätska. Grejen med receptet är bara att man inte behöver alltid massa med majonäs utan det går precis lika bra med fet god grädde.
Skala potatisen och koka den i rikligt med saltvatten. Jag räknar till 3 sakta när jag öser på med salt direkt från paketet. Samma när jag kokar pasta.
Häll av potatisen när de när nästan färdiga och låt potatisen ånga av innan du lägger på locket ytterligare 10 minuter. Nu kan du ta av locket och låta potatisen bli ljummen.
Under tiden så kokar du ihop grädde tillsammans med lite salt och mycket nymald svartpeppar, sakta på svag värme så det inte kokar över.
Beroende på hur mycket potatis du kokar, men för 2 personer så kokade jag ihop 2 dl vispgrädde till 1 dl ungefär och här är det också vilken potatissort du använder så här kan det variera. Du får prova dig fram. Skulle det bli för torrt är det ju bara att slå på lite mera grädde direkt från kylen.
Hackade en rödlök fint och dill.
Delade sedan potatisen i mindre bitar, vände ner rödlök och dill.
Häll sedan på den inkokta grädden och smakade av med 1 tsk senap eller efter behag.
Lite flingsalt och nymald svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar