lördag 21 november 2015

Morotskaka med ananas



En lite annorlunda morotskaka som jag har kompletterat med krossad ananas. Dottern och jag var i London en långhelg 2007 och på ett café fick vi en fantastiskt god morotskaka och jag frågade vad som gjorde den så extra saftig och då blev svaret ananas. Så jag tog mitt egna recept och kompletterade med väl avrunnen krossad ananas. Minskade något på morötterna istället. Dagens recept har jag också modifierat lite med att använda solrosfrö istället för valnötter, eftersom många i min närhet har nötallergi. Nu kan man vara allergisk även av solrosfrö, men inte så vanligt som valnötter. Denna morotskaka passar även gott till advent och jul eftersom det är många julkryddor i kakan. Nästan som en mjuk pepparkaka. Om man tittar extra noga så är bordsduken snö, eftersom jag fotograferade ute på altanen där första snön ligger på bordet.

Ingredienser:
2 stora ägg
2 1/2 dl råsocker strö
1 1/4 dl rapsolja
2 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 krm salt
1,5 tsk mald kanel
1,5 tsk mald ingefära
1,5 tsk mald nejlika
3 dl rivna morötter
2 dl väl avrunnen krossad ananas
1 dl solrosfrö eller finhackade valnötter

Glasyr:
100 g Philadelphia naturell
1 dl Florsocker
skal av 1/2 citron
1 msk färskpressad citronsaft

Till formen:
smör
1 dl råsocker strö

Gör så här:
Smörj en form, jag brukar använda en långsmal brödform, och strö på råsockret. Sätt ugnen på 175°.
Vispa samman ägg,  råsocker och olja. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt morötter och ananas och blanda väl. Häll upp i formen och grädda morotskakan mitt i ugnen i ca 50 minuter. Stjälp upp kakan och låt den svalna. Blanda samman ingredienserna till glasyren, gärna med elvisp.
Jag gillar kylskåpskall morotskaka så jag förvara den i kylskåpet och delar den i små kuber och klickar på glasyren och lite rivet skal av citron överst, men man kan ju också lägga glasyr över hela kakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar