lördag 1 augusti 2015

Potatis - kraschad och rostad

I kylskåpet hade jag bara "gamla" potatisar och inte kände jag för att åka till affären och handla så det fick bli kraschad potatis till kolgrillad entrecôte som serverades med gräddstekta färska kantareller också. Man blir lite trött på klyftpotatis och råstekt, gott att variera sig.
Bäst potatis tycker jag att astrix är, den rödskaliga men det går också förstås bra med annan också. Jag tycker om med skal på och det för inte Tommy, men jag har ett trix som funkar smidigt och gör hälften av varje. Eftersom potatis ska vara kokt när man kraschar den, så kokar jag potatisen mjuk med skal på, häller av kokvattnet och de potatisar som ska vara utan skal lägger jag i en skål med kallt vatten och bara gnider av skalet på direkten. Nu kan potatisen kallna något innan du kraschar dem och det funkar lika bra med kall potatis som blivit över från dagen innan.

Ingredienser för 4 personer:
12 st normalstora potatisar och helst rödskaliga
vatten och salt till kokning
1 dl god olivolja
flingsalt och rosmarin
bakplåtspapper

Gör så här:
Börja med att att tvätta och koka potatisen i rikligt med saltvatten, mjuka.
Sätt ugnen på 225 grader.
Lägg bakplåtspapper i en ugnsform, häll på 1 dl olivolja och lägg sedan den kokta potatisen  och rulla runt dem så de får olja på sig runt om.
Ta nu en potatispress eller liknande och tryck på varje potatis så de blir 1 cm tjocka.
Pensla med olja från plåten uppe på potatisen och salta med flingsalt.
Skjuts in i ugnen cirka 30 minuter, ta sedan ut plåten och strö över lite torkad rosmarin på varje potatis och in i ugnen igen ytterligare 10 minuter eller tills de har en gyllenbrun färg och lite knapriga.

Enkelt och så himla gott - Buon appetito!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar