onsdag 21 november 2012

Köttfärslimpa med pizzafyllning - allt i ett

Den här rätten kom jag på förra veckan när jag funderade på vad jag skulle fylla köttfärslimpan med.
Katrinplommon, bacon är ju vanliga fyllningar, så fick jag en idé, jag fyller den med min favoritpizza.
Här kan du också ta din favoritfyllning och inte våran, som är med chorizo. Skinka och ananas, en Hawaii eller en varför inte en capricciosa, här är det bara fantasin som sätter stopp.
När man gör denna varianten, så måste köttfärssmeten vara mycket fastare och jag utesluter några ingredienser som jag annars har i en klassisk vanlig köttfärslimpa.
Praktiska med denna är ju också att jag för allt i ett, rostar rotfrukt och potatis tillsamman.
Kanske att man behöver ösa en gång, men jag behövde inte det.

Ingredienser för 4 personer:
400 g blandfärs
2 msk potatismjöl
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar, mald
1 ägg

Fyllning:
200 g riven ost
100 g chorizo, tunna skivor (äkta typ salami  och inte den frukostkorvliknande som finns i affärerna).
1 st rödlök, skivad
100 g coctailtomater, klyftor

2 msk smör
1 msk soja


Allt i ett:
500 g rotfrukter inklusive potatis, eller 8 medelstora potatisar
2 st rödlökar
2 st morötter
3 dl grönsaksbuljong
2 msk smör
persilja
Rosmarin
salt och nymalt svartpeppar

Gör så här:
Börja med att sätta på ugnen på 250 grader
Blanda färsen väl med potatismjöl, salt, peppar och ägg.
Lägg sedan ett bakplåtspapper på bordet och tryck ut färsen till en rektangel, precis som du skulle göra en rulltårta. Lägg sedan på den rivna osten, skivad rödlök, skivad, chorizo och de klyftade små tomaterna.
Se till att det inte finns fyllning ända ut i kanter.
Rulla nu ihop som en rulltårta och och tryck ihop ändarna och se till att kanten hamnar nedåt.
För nu över köttfärsrullen i en smörad ugnsäker form.
Skala potatis, lök, morötter och ev andra rotfrukter, och skär i mindre bitar. Klyfta löken. Koka upp buljongen och koka allt i buljongen i 5 minuter, häll av men spara buljongen. Lägg i smör, rosmarin, salt och peppar och slunga runt.
Fördela vid sidan om köttfärslimpan.
Smält smör och soja och pensla på köttfärslimpan.
Sätt in i i mitten på ugnen, minska värmen till 175 grader och stek i cirka 45 min, gör du en större sats kan det gå åt 1 timma. Ös efter halva tiden med 1 dl av greönsaksbuljongen.
Klipp över persilja och servera direkt.

1 kommentar: