onsdag 22 augusti 2012

Frasiga laxsnurror med örtagårdssås

Smördegsinbakad rökt lax med örtagårdssås, en aptitretare som väcker smaklökarna. Smidig att göra och kan förberedas långt innan gästerna kommer, bara att sätta in i ugnen precis innan servering. De ska ätas varma och frasiga till en välkomstdrink och Champagne är perfekta drycken. Kan också serveras som en förrätt.

Ingredienser:
1 smördegsrulle
1 stort pkt skivad kallrökt lax
1 ägg

Örtagårdssås
1/2 dl majonäs
1/2 dl cream fraish
1 riven vitlöksklyfta
2 msk hackad spenat
2 msk hackad dill
2 msk hackad persilja
1 msk torkad dragon
1 nypa salt

Gör så här:
Börja med att blanda till dipsåsen så att den får stå och dra ett tag. Se till att den hackade spenaten om den är fryst, att den rinner av ordentligt.
Rulla ut smördegen och lägg på den skivade laxen.
Rulla ihop till en rulle.
Skär cm-tjocka skivor.
Lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg.
Grädda i ugnen i 225°C tills de har fin färg, ca. 10 min.

4 kommentarer:

  1. Underbar blogg! :D Jag rekommenderade den via min, hoppas det är okej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar min receptblogg och självklart får de rekommendera den.
      Nu ska jag kolla in din blogg ;)!
      Ha en skön söndag önskas från varma Singapore!

      Radera
  2. Är det kallrökt lax som används i receptet?
    /Anki

    SvaraRadera